Ce impact are ora de vară asupra somnului nostru? Pro sau contra?

Ora de vară: pro sau contra?

Schimbăm ora de două ori pe an. De ce? E o poveste lungă… a început în 1909, când a fost făcută prima propunere de schimbare a orei, astfel încât oamenii să se poată bucura de cât mai multe ore în timpul zilei. Mulți au făcut bilanțul acestei idei, dar nu a ieșit nimic concret din ea.

Cu toate acestea, această propunere a fost implementată în timp de război, în timpul primei conflagrații mondiale. Războiul costa destul de mult, iar schimbarea orei le-a permis oamenilor să economisească rezervele de cărbune necesare producției de război.

În 1946, după sfârșitul celui de-al doilea război mondial, aceasta a fost abolită din nou. Avansam rapid până în 1977, când a fost reintrodusă ora de vară. De data aceasta din cauza crizei petrolului. Bucurându-se de lumina naturală și căldura oferite de soarele verii, oamenii au reușit să economisească energie. Și acest lucru o facem până în prezent.

Însă cum ne afectează somnul schimbarea orei?

Dar să nu ne lăsăm păcăliți! Schimbarea orei prezintă și dezavantaje, în special primăvara, când ceasul se dă înainte cu o oră (ora 3:00 devine ora 4:00). Ne trezim cu o oră mai devreme decât de obicei, ceea ne poate perturba o anumită rutină și ne poate afecta organismul.

La urma urmei, somnul este controlat în mare măsură de ceasul nostru biologic, motiv pentru care tindem să obosim mai mult sau mai puțin la aceeași oră în fiecare zi și să ne trezim cam la aceeași oră dimineața. Este dificil să resetăm acest ceas biologic – gândește-te la jetlag și la efectele acestuia – și din acest motiv multor oameni le este greu să se adapteze la schimbările de vară. În medie, avem nevoie de o zi pentru a ne adapta la o diferență de timp de o oră.

Cel mai greu ne este primăvara, când trebuie să renunțăm la o oră de somn. Anumite cercetări (în timpul cărora oamenii au trăit într-o peșteră întunecată pentru o perioadă mai lungă de timp) arată, de asemenea, că ceasul nostru biologic nu este setat la 24 de ore, ci în medie în jur de 24,2 ore. Prin urmare, o zi completă este mai aproape de 25 de ore decât de 23 de ore. De aceea, multor oameni le este greu să se adapteze la ora de vară.

Dar nu îți face griji! Iată aici câteva sfaturi pentru un somn de calitate:

  • Asigură-te că ești bine odihnit pentru a face față mai bine diferenței de timp cauzată de deplasarea orelor de somn. 
  • Alege doar soluții de somn personalizate, gândite doar pentru tine: pat, saltea, lenjerii de pat și perne.
  • Încearcă să faci tranziția treptat. De exemplu, cu o zi înainte de schimbarea orei, setează-ți ceasul să sune cu o jumătate de oră mai devreme decât de obicei.
  • Folosește-te cât mai mult de lumina zilei și bucură-te din plin de ea! Ceasul nostru biologic este puternic reglementat de lumină, așa că încearcă să ieși dimineața la o plimbare sau făcând orice altă activitate și evită prea multă expunerea la lumină după apusul soarelui.

Bucură-te de vară alături de Auping!

Sună acum!